Pandemia wywróciła nasze życie do góry nogami i nie pozostała bez wpływu na gospodarkę. Wiele firm i zakładów zostało z tego powodu zamkniętych lub ich działanie jest mocno ograniczone, przez co spadły dochody, ale koszty utrzymania już nie. Jak sobie z tym poradzić? Jak prowadzić i utrzymać na powierzchni firmę w czasach pandemii COVID?
Jaki wpływ miała pandemia na działanie firm?
Pandemia koronawirusa miała i nadal ma duży wpływ na działanie wielu firm. Było to widać szczególnie na samym początku, w momencie kompletnego braku przygotowania na tę sytuację, kiedy z dnia na dzień wiele przedsiębiorstw po prostu przestało działać, albo redukowało swoje funkcjonowanie np. przez zwalnianie pracowników. Nie jest to łatwe dla nikogo i niestety praktycznie każda gałąź gospodarki została tym dotknięta w mniejszym lub większym stopniu. Dużo firm wręcz do teraz walczy nie tyle o to, by się rozwinąć, co po prostu o to, by przetrwać. Prowadzenie działalności w czasie COVID nie jest więc proste, ale wiedząc jak się za to zabrać, da się to zrobić.
Jak działanie jednej firmy wpływa na inne?
Prowadzenie firmy nie jest łatwe nawet w czasach bez globalnej pandemii. COVID jeszcze bardziej tę sprawę skomplikował, a że rynek jest zespołem naczyń połączonych, zawieszenie czy zredukowanie jednej gałęzi przemysłu, wpływa w sposób pośredni także na inne. Można to przedstawić na prostym przykładzie firm związanych z logistyką. O tym, jak prowadzić firmę transportową przeczytasz na podamto.pl, a każdy z nas przyzna, że bez tej konkretnej działalności byłoby ciężko prowadzić wiele innych biznesów. Większość produktów jest przewożona z jednego punktu do drugiego, jeżeli więc poszczególne firmy przestają działać, wówczas zmniejsza się liczba wozów transportowych na drodze. To równa się mniejszej liczbie dostaw i towarów. Dodatkowe obostrzenia także w tym nie pomagają. Niestety, ale trudne sytuacje wymagają szczególnych działań.
Jak prowadzić firmę w czasie COVID?
Nie licząc pakietów pomocowych, które oferuje rząd, warto zastanowić się także nad innymi możliwościami, które pozwolą na to, by utrzymać się na rynku. Pierwszym z nich jest dywersyfikacja, czyli oferowanie usług mogących czerpać przychód z różnych źródeł, a nie tylko jednego. Działa to w ten sposób, że gdy znika jedna możliwość, ma się jeszcze inne. Niektórzy przedsiębiorcy w tym czasie starają się też inwestować, licząc na dodatkowy zarobek.
Druga sprawa to dokładne obserwowanie wydarzeń, przy wykorzystaniu pewnych źródeł informacji. Biznes należy prowadzić, biorąc pod uwagę dynamicznie zmieniającą się sytuację, wiedząc więc z wyprzedzeniem, co może się wydarzyć, o wiele łatwiej da się do tego przygotować. Poza tym należy też uważać – czas niepokoju związany z pandemią staje się prawdziwą pożywką dla oszustów. Każdy przedsiębiorca, zwłaszcza teraz powinien przede wszystkim wykazać się dużą dawką pokory – wszystkie prowadzone działania powinny być przemyślane i dobrze obliczone. Szukanie szybkich i korzystnych sposobów na pozyskanie gotówki może okazać się bardzo zgubne w skutkach.
Poza tym, kolejną kwestią jest dokonanie audytu finansowego, czyli sprawdzenie jak wygląda kondycja firmy, gdzie traci się najwięcej pieniędzy, a tym samym poszukanie oszczędności w taki sposób, by jednocześnie nie nadwyrężyć jakości usług. Trzeba myśleć przyszłościowo, a wiedząc, na czym się stoi, jest to łatwiejsze.
Czy warto korzystać ze szkoleń dla przedsiębiorców w czasie COVID?
Z racji trudnej sytuacji rynkowej, oprócz wsparcia rządowego, można liczyć także na projekty realizowane w ramach Unii Europejskiej. W roku 2020 organizowane były specjalne szkolenia dedykowane przedsiębiorcom, które z założenia miały doradzić, jak prowadzić biznes w czasie pandemii. Posiadały one wysokie dofinansowanie, co za tym idzie, każdy mógł z nich skorzystać, jeżeli czuł taką potrzebę i chciał wiedzieć, co robić w obecnej sytuacji, jak utrzymać się na rynku i w jaki sposób wprowadzić istotne zmiany, by firma mogła mimo wszystko prosperować. Warto i teraz rozejrzeć się za podobnymi projektami, które mogą realnie pomóc.