Czym jest certyfikat SSL? I czy musisz go mieć w swoim sklepie?

0
416
Czym jest certyfikat SSL? I czy musisz go mieć w swoim sklepie?

Ochrona danych osobowych, to dziś temat niezwykle aktualny. Jeszcze do niedawna nie zdawaliśmy sobie sprawy, jak i ile danych podajemy wypełniając (wydawałoby się) zwykłe ankiety, formularze itd. Kiedy na światło dzienne wyszło w jaki sposób nasze dane mogą być wykorzystane, każdy z nas przykłada do nich coraz większą wartość. I bardzo dobrze, gdyż ich niezabezpieczenie może skończyć się dla nas – w najgorszym przypadku – niezbyt przyjemnymi konsekwencjami.

Certyfikat SSL – czym jest?

Dla każdego internetowego przedsiębiorcy zabezpieczenie danych zarówno swoich pracowników, jak i klientów, jest obowiązkiem, o którym przeczytać możemy w aktach prawnych. A ściślej mówiąc w Ustawie o Ochronie Danych Osobowych, inaczej UODO.

Dane, które wędrują z komputera klienta na serwer strony internetowej, bez odpowiedniego zabezpieczenia, są otwartym tekstem, który bardzo łatwo jest odszyfrować. Rodzi to pole do nadużyć, które wykorzystać mogą przestępcy. Nierzadko przy transakcjach internetowych podajemy dane, takie jak imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer karty kredytowej i CVV, lub hasła i numery rachunku bankowego. Jeszcze gorzej skończyć może się sytuacja, gdy przez internet staramy się ubiegać o kredyt. Niezabezpieczenie formularza, w którym znajdują się kluczowe do wzięcia kredytu dane, to łakomy kąsek dla oszustów.

Certfikat SSL pozwala zabezpieczyć wszystkie dane, które wysyłamy na serwer strony przy użyciu formularza. Zamiast prostego tekstu, na serwer ślemy jego zapis kryptograficzny. Co znacznie utrudnia ich przechwycenie i odszyfrowanie.

Czy certyfikat SSL jest konieczny?

UODO nie określa dokładnie jaki rodzaj zabezpieczenia przedsiębiorca musi posiadać w swoim sklepie. Jednak jednoznacznie wskazuje, że powinien zadbać o „środki techniczne”, które zabezpieczą dane klienta przed ich udostępnianiem i rozpowszechnianiem osobom nieupoważnionym.

Certyfikat SSL jest zatem opcjonalny dla przedsiębiorców. Jednak zabezpieczenie danych klientów w ten sposób jest zdecydowanie jednym z tańszych i łatwiejszych środków technicznych umożliwiających zadbanie bezpieczeństwo transakcji.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ