Budowa i zastosowanie cylindrów w mechanice

0
395
Budowa i zastosowanie cylindrów w mechanice

Cylindry to elementy mechaniczne o bardzo szerokim zastosowaniu. Razem z tłokami tworzą nierozerwalny układ, którego praca napędza nasz transport, przemysł i to wszystko, co oparliśmy na mechanice. Jak jest zbudowany cylinder i czemu dokładnie służy? Na te i inne pytania dotyczące cylindrów odpowiemy w tym tekście.

Budowa i funkcje cylindra

Nazwa cylindra mechanicznego nie jest przypadkowa. Rzeczywiście, może on przypominać specyficzne nakrycie głowy w kształcie tuby. Taki wygląd jest uzasadniony funkcją, jaką pełni ten element układu mechanicznego.

Cylinder stanowi „miejsce pracy” tłoka. To w nim tłok wykonuje ruch posuwisto-zwrotny, przyjmując lub przekazując energię. Cylinder ogranicza zakres pracy tłoka. Stanowi jej hermetyczne środowisko, gwarantując szczelność oraz nad- lub podciśnienie w przestrzeni roboczej. Ma także niebagatelny wpływ na temperaturę panującą w całym układzie mechanicznym.

Cylindry wykorzystuje się powszechnie. Ich najpopularniejsze zastosowanie to, oczywiście, silniki spalinowe pracujące pod maskami naszych samochodów. Tam mamy na co dzień do czynienia z cylindrami i tłokami. Niemniej są one stosowane także w mniej oczywistych miejscach, które jednak mają spory wpływ na jakość naszego życia: m.in. w pompach i sprężarkach tłokowych czy siłownikach hydraulicznych. Mechanizm działania cylindra wykorzystują ponadto maszyny do przetwórstwa tworzyw oraz… strzykawki. To tylko kilka przykładów zastosowań. Jest ich o wiele więcej.

Wykorzystanie cylindrów w silnikach spalinowych

Jak wspomniano, najczęściej korzystamy z cylindrów podczas podróży pojazdami mechanicznymi. W tym przypadku cylinder wykonany jest np. z żeliwa lub stali. Tłok poruszający się w nim spręża powietrze oraz dozę paliwa, a iskra wywołuje zapłon tej wybuchowej mieszanki, wyzwalając energię, która porusza samochód. Dzieje się to bardzo szybko. Ponieważ zarówno nieustanne tarcie tłoka o ściany cylindra, jak i zachodzące w nim spalanie paliwa powoduje wzrost temperatury, cylinder musi być chłodzony albo powietrzem (wówczas powierzchnia zewnętrzna cylindra jest fałdowana, aby jak najszybciej oddawała ciepło), albo cieczą – wtedy wykonuje się kanały, w których krąży płyn chłodniczy.

Maszyny i części mechaniczne, takie jak m.in. cylinder i tłok, stanowią obecnie podstawę nie tylko motoryzacji i transportu, ale też niezliczonych gałęzi przemysłu. Trudno sobie wyobrazić, jak byśmy bez nich funkcjonowali. Współcześnie maszyny są stale rozwijane i udoskonalane; znajdując zastosowanie w coraz to nowych punktach naszego życia, przyspieszają rozwój technologii. Jedną z firm zaopatrujących zakłady w urządzenia mechaniczne jest Pol-Service Majcher.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ